مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 5 روش جدید برای افزایش هوش کودک

5 روش جدید برای افزایش هوش کودک

اگر بدانید چه چیزی هایی موجب افزایش هوش کودک می‌شود حتماً غافلگیر خواهید شد. بر خلاف باور عامه، افزایش ضریب هوشی کودک ربطی به خوردن مواد غذایی خاص ندارد. همچنین اینگونه نیست که نشود هوش کودک را تقویت کرد یا نیاز باشد برای افزایش هوش کودک اقدامات عجیب و غریب و پیچیده انجام داد. آنچه که در این زمینه اهمیت دارد نوع برخورد والدین با کودک است که ضریب هوشی کودک را افزایش می‌دهد. در ادامه این مقاله مرکز مشاوره یــــاســان به 5 روش اشاره می‌کند که به کمک آنها می‌توانید ضریب هوشی کودک خود را افزایش دهید:


کتاب خواندن هوش زبانی کودک را افزایش می‌دهد

هوش زبانی توانایی پردازش اطلاعات با استفاده از کلمات و زبان است. در مقایسه با پردازش تصاویر یا گفتار، خواندن، مغز را بیشتر به چالش می‌کشد؛ چرا که به هنگام خواندن قسمت‌هایی از مغزمان در حال ایجاد ارتباط است. هنگام خواندن ما باید در ذهن تصاویری را ساخته و مجسم کنیم.

خواندن نه تنها به تقویت زبان کمک می‌کند، برای برقراری ارتباط لازم است و به کمک آن می‌توانیم وظایف روزمره را انجام دهیم، بلکه ضریب هوشی ما را افزایش می‌دهد. اگر کودک شما زودتر از موعد شروع به کتاب خواندن کند هم به رشد سواد او کمک می‌کند و هم به طیف وسیعی از توانایی‌های شناختی کودک کمک خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده‌است دانش‌آموزانی که خواندن را سریع‌تر شروع کردند در طول سال بیشتر مطالعه می‌کنند. همچنین میزان خواندن سهم قابل توجهی در یادگیری واژگان، افزایش اطلاعات عمومی، تسلط کلامی و تلفظ دارد. به طور خلاصه، خواندن شما را باهوش‌تر می‌کند!

اگر بچه‌ کوچکی دارید که تازه شروع به خواندن و صحبت کردن کرده‌است، روزانه با آنها کتاب بخوانید تا دایره‌ لغاتشان گسترده‌تر شود. وقتی با آن‌ها کتاب می‌خوانید، توجه‌شان را به طور واضح به بعضی کلمات جلب کنید. برای کودکان بزرگتر، داستانهای مفهومی را معرفی کنید تا دایره‌ واژگان آنها را گسترش داده و احساس تخیل را در آن‌ها تقویت کند.

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟


sfsd


تمرین ریاضی و ورزش هوش مصنوعی کودک را تقویت می‌کند

تفکر انتزاعی، استدلال و شناسایی الگوها، حل مشکلات و تشخیص روابط بدون استفاده از دانش قبلی به عنوان هوش سیال شناخته می‌شود. به طور کلی، هنگامی که با وضعیت جدیدی روبرو می‌شویم از هوش سیال خود استفاده می‌کنیم. آیا می‌توان هوش سیال را آموزش داد؟ برای کودکان خردسال می توانید با استفاده از مثال‌های مشخص رابطه‌ بین اشیا را نشان دهید.

اگر به فرزندتان تفاوت مربع و مستطیل را یاد می‌دهید، اشیای مربع و مستطیل واقعی را در اطراف خانه به او نشان دهید. و از او بخواهید تا اشیا را ببیند و لمس کند تا تفاوت را احساس کند.

به جای نوشتن یا نشان دادن عدد 2، با استفاده از اشیای واقعی مثل لگو‌ یا اسباب‌بازی، این عدد را به کودک نشان دهید. برای نشان دادن مفهوم 3+4، ابتدا 4 خرس را در یک خط روی میز بگذارید و سپس به آرامی 3 خرس به آن اضافه کنید.

علاوه بر یادگرفتن ریاضی زودتر از موعد، فعالیت بدنی هم هوش سیال را تقویت کند. هنگام فعالیت‌ بدنی هورمون‌های خاصی آزاد می‌شود که برای هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که مرتبط با یادگیری و حافظه است) مفید هستند. بنابراین فرزندان خود را بیرون ببرید تا بدوند و جست و خیز کنند.


برای تقویت هوش مکانی کودک با او لگو بازی کنید

پازل، لگو، بازی ریاضی، کاردستی، مجسمه‌های اسباب‌بازی، همه و همه وسایلی است که هر کودکی باید با آن‌ها بزرگ شود. زمان و فضای کافی در اختیار کودکتان بگذارید تا قبل از ورود به دبستان با این وسایل بازی کند. لگوسازی و خانه‌سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا به کودک شما چندین فرصت یادگیری می‌دهد.

 کودکان هنگام خانه‌سازی یا وقتی درگیر بازی با لگو هستند، آگاهی مکانی را کشف کرده و هوش مکانی آنها تقویت می‌شود. هوش مکانی توانایی تصور تصاویر در ذهن است. کودکان در حال تصمیم‌گیری برای چیدن لگوها در زیر، بالا یا عمود، درگیر استفاده از هوش مکانی خود می‌شوند.

رشد مهارت‌های مکانی، بعدها پایه‌ای قوی در یادگیری علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. همچنین محققان دریافته‌اند که کودکان خردسالی که در تجسم روابط مکانی بهتر عمل می‌کنند، محاسبات قوی‌تری دارند.


sgsdfg


باهوش خطاب کردن، کودک را باهوش می‌کند!

اینکه کودک شما واقعاً باهوش یا نسبتاً باهوش است، مهم نیست. اگر این موضوع را به آن‌ها نگویید، هیچ فرقی تاثیری بر روی آنها ندارد. مطالعه‌ای انجام شد که به طور تصادفی به گروهی از دانش آموزان گفتند که آنها باهوش هستند. هیچ آزمون خاصی برای جدا کردن آن‌ها به عنوان کودکان "باهوش" گرفته نشد و هیچ چیزی در کلاس اضافه نشد یا تغییر نکرد.

با این حال در پایان سال تحصیلی، کودکانی که به آن‌ها می‌گفتند باهوش هستند، میانگین ضریب هوشی بالاتری نسبت به بقیه همکلاسی های خود کسب کردند. کلمات و ایمان شما به فرزندتان است که در تمام عمر بر روی او تاثیر می‌گذارد.


تشویق کردن، هوش کودک را افزایش می‌دهد

تعریف و تمجید زمانی بیشترین تأثیر را دارد که از روند کار او و متعهد بودنش تعریف کنید نه فقط نتیجه‌ نهایی. تمرکز اصلی شما برای تعریف و تمجید از کودک باید روی روند یادگیری و تلاش او باشد.

دو دیدگاه درباره هوش وجود دارد؛ اولی دیدگاه "ذهنیت ثابت" که معتقد است هوش یک ویژگی ثابت است و دومی دیدگاه "ذهنیت رشد" که در آن "تلاش برای انجام کار" بیش از استعداد و هوش حائز اهمیت است.

طبق تحقیقی که انجام شد، دانش‌آموزانی که تنها به خاطر هوش‌شان مورد تمجید قرار می‌گیرند در مقایسه با دانش‌آموزانی که به خاطر روند انجام کارشان تحسین می‌شوند، ذهنیتی ثابت داشتند. یعنی دانش‌آموزانی که تنها به خاطر هوش‌شان تحسین شده بودند، بیشتر از دانش‌آموزانی که از روند کارشان تعریف شده بود از کارهای چالش برانگیز دوری می‌کردند.


چگونه می‌توان با تشویق ذهنیت رشد را در کودکان ایجاد کرد؟

کافیست به جای اینکه فقط از نتایج کارشان تعریف کنید و بگویید: "وای چه نمره‌های عالی‌ای گرفتی، تو خیلی باهوشی!" بگویید: "من شاهد بودم که تو واقعاً برای انجام تکالیفت وقت گذاشتی. من روش‌های مختلفی که برای حل مسائل ریاضیت انجام دادی تا به جواب برسی رو خیلی دوست داشتم. من واقعاً بهت افتخار می‌کنم که از پسش بر اومدی و تسلیم نشدی." اینکه به طرز خاصی از فرزندتان تعریف کنید، ارزشمند است.

کودکان برای یادگیری بیشتر نیاز به تشویق کافی دارند. یادگیری واقعی پویا و احساسی است. به عنوان والدین، شما تأثیر زیادی در یادگیری فرزند خود دارید.

مرکز مشاوره یاسان با انجام تست‌های تخصصی، انواع هوش کودک در زمینه منطق ریاضی، تجسم فضایی، درون فردی، میان فردی، طبیعت‌گرا، موسیقایی، بدنی_جنبشی و کلامی_زبانی را مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به نتیجه آزمون‌ها، مشاغلی که کودک در آینده می‌تواند در آنها موفق باشد را برحسب اولویت مشخص می‌کند.

با آگاهی نسبت به استعدادهای کودک خود، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا در آینده بتواند حرفه‌ای مرتبط با نوع هوشبهر و استعداد خود داشته باشد و به جای هدر دادن آن و از این شاخه به آن شاخه پریدن در فعالیت‌های مختلف، برای آینده خود سرمایه‌گذاری کند. برای دریافت وقت استعدادیابی و سنجش هوش کودک خود به سایت یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده