بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 16 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

16 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به ‌نفس یکی از بزرگترین هدایایی است که والدین می‌توانند به فرزندشان بدهند. کودکی که اعتماد به نفس ندارد، تمایلی به امتحان کردن چیزهای جدید یا چالش برانگیز هم ندارد؛ چون از شکست یا ناامید کردن دیگران می‌ترسد. این وضعیت در نهایت باعث عقب ماندن آنها نسبت به دیگران در بزرگسالی می‌شود. ترس، دشمن اعتماد به نفس است. بنابراین وظیفه والدین تشویق و حمایت از فرزندان است.

مرکز مشاوره یاسان، یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان“ در کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی در ادامه نکاتی را برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان مطرح می‌کند:

  1. تلاش کودک را بدون در نظر گرفتن برد یا باخت، قدر بدانید: چه فرزند شما گل پیروزی را برای تیمش بزند یا توپ را وارد اوت کند، تلاش او را تحسین کنید. کودک هرگز نباید از تلاش کردن احساس خجالت کنند. در طولانی‌مدت، تلاش مداوم و سخت، نسبت به خوب انجام دادن کارها اعتماد به‌نفس بیشتری در کودک ایجاد می‌کند.
  2. تمرین کودک برای رسیدن به جایگاه بالا را تشویق کنید: فرزندتان را تشویق کنید تا هر چیزی که به آن علاقه دارد را تمرین کند اما این کار را بدون اعمال فشار زیاد به او انجام دهید.
  3. به کودک اجازه دهید مشکلات را خودش کشف کند: کمک والدین گاهی مانع پرورش اعتماد به نفس کودک می‌شود. اگر کارهای سخت فرزندتان را خودتان انجام دهید، او هرگز توانایی یا اعتماد به نفس کشف و حل مشکلات به تنهایی را پیدا نخواهد کرد .
  4. اجازه دهید کودک متناسب با سن خود عمل کند: از فرزندتان انتظار نداشته باشید مانند یک بزرگسال رفتار کند. وقتی از کودک توقع انجام وظایفی بالاتر از سنش را داشته باشید کودک هر چقدر هم تلاش کند، نمی‌تواند نتیجه دلخواه شما را کسب کند. در نتیجه به تدریج دست از تلاش کردن بر می‌دارد و اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد.

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان“ کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی

  1. کنجکاوی کردن را تشویق کنید: گاهی اوقات سؤالات بی‌پایان کودک خسته کننده است اما باید این کار او را تشویق کرد. پرسیدن سوال، تمرین مفیدی برای رشد کودک است؛ زیرا کودک متوجه می‌شود چیزهای زیادی هست که او نمی‌داند یا تاکنون ندیده است. بچه‌هایی که کنجکاوی و پرسیدن سوال در آنها تقویت شده است در مدرسه نسبت به سایر همکلاسی‌هایشان برتری دارد.
  2. برای کودک چالش‌های جدید ایجاد کنید: به فرزند خود یاد دهید که چگونه از طریق اهداف کوچک به دستاوردی بزرگ برسد، مانند دوچرخه‌سواری بدون چرخ کمکی. والدین با افزایش مسئولیت‌های کودک موجب تقویت اعتماد به نفس در او می‌شوند.
  3. هرگز از عملکرد کودک انتقاد نکنید: هیچ چیز به اندازه انتقاد از تلاش‌های فرزندتان، او را دلسرد نمی‌کند. ارائه بازخورد مفید و دادن پیشنهادات خوب است اما هرگز به آنها نگویید که کارشان اشتباه است. فرزند شما از شکست می‌ترسد؛ چون نگران است شما عصبانی یا ناامید شوید به همین دلیل هرگز چیزهای جدیدی را امتحان نمی‌کند. انتقاد والدین انگیزه کودک را کاهش می‌دهد.
  4. با اشتباهات به عنوان عناصر سازنده برای یادگیری رفتار کنید: یادگیری از اشتباهات باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود. اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما به عنوان والدین، اشتباهات را به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد در نظر بگیرید. به آنها اجازه دهید هر از چند گاهی به هم بریزند و بعد به آنها کمک کنید بفهمند که دفعه بعد چگونه می‌توانند بهتر به کارشان بپردازند. این موضوع به کودک کمک می‌کند که از شکست نترسد.

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان“ کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟
  1. اجازه دهید کودک چیزهای جدید را تجربه کند: والدین مسئول افزایش تجارب کودک هستند تا او بتواند در کنار آمدن با دنیای بزرگتر اعتماد به نفس داشته باشد. قرار دادن کودک در معرض چیزهای جدید به او می‌آموزد که هر چقدر هم چیزی ترسناک و متفاوت به نظر برسد، می‌تواند آن را فتح کند.
  2. مهارت‌های خود را به فرزندتان بیاموزید: حداقل تا زمانی که فرزندتان نوجوان شود، شما قهرمان زندگی او هستید. از این قدرت استفاده کنید تا به او چیزهایی درباره نحوه صحیح فکر کردن، عمل کردن و صحبت کردن بیاموزید. الگوی خوبی برای او باشید. تماشای موفقیت شما به فرزندتان کمک می‌کند تا مطمئن شود که او هم می‌تواند همین کارها را انجام دهد. 
  3. نگرانی‌های خود را به کودک‌ منتقل نکنید: نگرانی والدین نسبت به کارهای کودک اغلب توسط کودک به عنوان رای عدم اعتماد تعبیر می‌شود و برعکس ابراز اطمینان والدین باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودک می‌شود.
  4. هنگام مواجهه کودک با ناملایمات او را تحسین کنید: زندگی عادلانه نیست. سخت است و هر کودکی باید آن را در مقطعی یاد بگیرد. وقتی کودک با سختی‌ها مواجه می‌شود، والدین باید به این نکته اشاره کنند که تحمل این چالش‌ها چگونه انعطاف‌پذیری را در او افزایش می‌دهد. مهم است به کودک خود یادآوری کنید، مسیر موفقیت پر از شکست است.
  5. از کودک حمایت کنید اما نه بیش از حد: کمک‌های زودهنگام والدین به کودک، توانایی او برای خودیاری را کاهش می‌دهد که نتیجه آن کاهش اعتماد به نفس در کودک خواهد بود؛ چراکه هیچ کاری را به تنهایی قادر نیست انجام دهد و همیشه به اطرافیان وابسته می‌ماند.
  6. شجاعت کود را برای امتحان کردن چیز جدید تحسین کنید: کودک خود را به خاطر امتحان کردن چیزهای جدید تحسین کنید و جمله‌ای مانند ” تو واقعاً شجاع هستی که این را امتحان کردی!” به او بگویید.
  7. اجازه ندهید کودک با صرف تمام وقت خود در اینترنت از واقعیت فرار کند: اجازه ندهید فرزندتان پشت صفحه کامپیوتر یا گوشی پنهان شود. در عوض، او را تشویق کنید تا با افراد واقعی در دنیای واقعی ارتباط برقرار کند. اثربخشی اعتماد به نفس در دنیای مجازی با اعتماد به نفس دنیای واقعی یکسان نیست.

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان“ کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی

  1. مقتدر باشید، اما نه زورگو یا سخت‌گیر: هنگامی که والدین بیش از حد سخت‌گیری کنند اعتماد به نفس کودک برای خودهدایتی کاهش می‌یابد و کودک از انجام رفتارهای جسورانه باز می‌ماند.

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان” در کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی به مراجعان است. کافیست برای دریافت وقت مشاوره یا حضور در کارگاه‌ها و دورهای فرزندپروی و تهیه کتاب‌های روانشناسی تربیت فرزند به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده