بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 11 راهکار درمانی برای اضطراب جدایی کودکان

11 راهکار درمانی برای اضطراب جدایی کودکان

اگر نوزاد یا کودک شما هنگامی که دیگران (حتی افراد آشنا) او را بغل می‌کنند به شدت گریه و بی‌قراری می‌کند یا در مهمانی‌ها و شلوغی به شما می‌چسبد، دچار اضطراب جدایی شده است. اگر علت چسبیدن کودک به مادر یا پدر را بدانید قطعاً راحت‌تر می‌توانید این مشکل را حل کنید. در ادامه مرکز مشاوره یـــاســـان با معرفی اختلال اضطراب جدایی در کودکان، راهکارهایی برای درمان اضطراب جدایی در بچه ها ارائه کرده است.


اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

اضطراب جدایی، ترس رایج و عادی کودکان هنگام دوری از والدین یا مراقبان است. گاهی اوقات رفتار کودک هنگام جدایی از والدین "اعتراض جدایی" نامیده می‌شود.

اضطراب جدایی معمولاً از حدود 8 ماهگی شروع می‌شود تا 14 تا 18 ماهگی به اوج خود می‌رسد. با بزرگ‌تر شدن کودک این اختلال نیز به تدریج از بین می‌رود.

"اضطراب غریبه" نیز شبیه اضطراب جدایی است. کودک زمانی دچار این نوع اضطراب می‌شود که با افرادی روبه‌رو می شود که آنها را نمی شناسند. اضطراب غرییبه ممکن است از 7 تا 10 ماهگی اتفاق بیفتد و معمولاً بعد از یک سالگی کودک از بین می‌رود.

نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان


آیا باید نگران اضطراب جدایی در کودکان بود؟

اضطراب جدایی و اضطراب غریبه بخشی عادی از روند رشد کودک است و جای نگرانی نیست. با توجه به اینکه کودکان در این مرحله بسیار کنجکاو هستند و شروع به حرکت می‌کنند، این اضطراب‌ها به نوعی از کودکان دربرابر خطرات مراقبت می‌کنند. در واقع اضطراب جدایی مکانیسمی برای جلوگیری از جدا شدن کودک از مراقبان و گم شدن اوست.


چگونه شدت اضطراب جدایی را در کودکان کاهش دهیم؟

اگر فرزند شما از اضطراب جدایی رنج می‌برد، کارهای زیادی می‌توانید برای کمک به او انجام دهید.

در مکان‌های جدید

  • اگر فرزند خود را در محیطی جدید مانند مرکز مراقبت از کودک، پیش دبستانی، خانه دوست یا پرستار کودک رها می‌کنید، قبل از جدایی در محل جدید کمی با فرزند خود وقت بگذرانید. اگر کودک شما در مکانی امن و آشنا با افراد آشنایی که به آنها اعتماد دارد، رها شود کمتر احساس ناراحتی می‌کند.
  • اجازه دهید کودک شما چیزی را که دوست دارد از خانه با خود بیاورد، مانند خرس عروسکی، بالشت یا پتو. این اشیاء به کودک شما کمک می‌کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد و شما می‌توانید به تدریج آنها را کنار بگذارید؛ زیرا کودک در مکان جدید احساس آرامش بیشتری می‌کند.
  • مسئولان مهد کودک، پیش دبستانی یا مدرسه فرزند خود را در جریان اضطراب جدایی او قرار دهید و با آنها درباره کارهایی که موجب آرام شدن فرزند شما می‌شود صحبت کنید. به این ترتیب، سایر افراد حاضر در محیط نیز می‌توانند می توانند از فرزند شما حمایت مستمر داشته باشند.
  • با تمرین، فرزند خود را تشویق کنید تا از شما جدا شود. مهم است که تجربیات مثبتی از جدایی‌ها و دیدارهای مجدد به او بدهید. اجتناب از جدایی از فرزند می تواند مشکل را بدتر کند.

هنگامی که کودک را ترک می‌کنید

  • زمان خروج و بازگشت خود را به فرزند خود اطلاع دهید. این حتی برای نوزادان مفید است. دزدکی بیرون رفتن بدون خداحافظی می تواند اوضاع را بدتر کند. ممکن است کودک وقتی متوجه شود که شما در آن نزدیکی نیستید دچار سردرگمی یا ناراحتی شود و دفعه بعد هنگام ترک او واکنش شدیدتری نشان دهد.
  • قبل از ترک کردن کودک، او را به یک فعالیت یا بازی لذت بخش سرگرم کنید.
  • خیلی کوتاه از فرزند خود خداحافظی کنید.
  • هنگام ترک کودک ظاهری آرام و شاداب داشته باشید. اگر نگران یا غمگین باشید، ممکن است فرزند شما فکر کند که این مکان امن نیست و احساس ناراحتی کند.

در خانه

  • مهم نیست چقدر بابت رفتار کودک خود عصبانی هستید یا احساس ناامیدی می‌کنید، به هیچ عنوان از برخورد او هنگام جدایی انتقاد نکنید. از گفتن جمله‌هایی مانند " چقدر بچه ننه‌ایی"، "چه بچه لوسی" خودداری کنید.
  • برای کودک خود قصه‌هایی درباره ترس از جدایی تعریف کنید. به عنوان مثال: "روزی روزگاری، یک خرگوش کوچک بود که نمی‌خواست مادرش رو ترک کنه. چون او از بیرون رفتن می ترسید ...". این به فرزند شما کمک می‌کند درباره ترس جداییش از والدین احساس تنهایی نکند.
  • عزت نفس کودک را تقویت کنید. هنگامی که او مدتی را دور از شما گذراند بابت شجاعتش او را تشویق کنید.

اختلال اضطراب جدایی کودک هنگام مدرسه رفتن

کودکان پیش دبستانی کمتر دچار اضطراب جدایی می شوند اما گاهی پیش می‌آید که آنها فقط می خواهند با شما باشند و تمایلی به جدا شدن ندارند.

اگر کودک شما در سن پیش دبستانی یا مدرسه، همیشه هنگام جدا شدن از شما احساس بی‌قراری و ناراحتی می‌کند، ممکن است او دارای اختلال اضطراب جدایی باشد. حدود چهار درصد از کودکان پیش دبستانی و مدرسه‌ای به این بیماری مبتلا می‌شوند.

چه زمانی اضطراب جدایی تبدیل به اختلال می‌شود؟

  • اضطراب جدایی موجب اختلال در زندگی شما و کودک شده است
  • کودک شما اضطراب شدیدتری نسبت به سایر کودکان هم سن خود دارد
  • اضطراب فرزند شما حداقل برای چهار هفته ادامه داشته باشد

اگر نگران هستید که فرزند شما ممکن است دچار اختلال اضطراب جدایی شود، مراقب مواقعی باشید:

  1. دوست ندارد از شما جدا شود
  2. نگران این است که شما یا او آسیب ببینید یا تصادف کنید
  3. از رفتن به مهدکودک، پیش دبستانی یا مدرسه خودداری می‌کند
  4. از خوابیدن در مکان‌های دیگر بدون حضور شما امتناع می‌ورزد
  5. هنگام جدا شدن از شما احساس بیماری می‌کند.

اگر علائم اضطراب جدایی بیش از چهار هفته در کودک شما مشاهده شد حتماً از یک مشاوره و روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره یاسان یکی از بهترین مراکز روانشناسی کودک و نوجوان آمادگی دارد خدمات روانشناسی را به صورت حضوری یا آنلاین به مراجعان ارائه کند. برای دریافت وقت مشاوره از روانشناس کودک به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس اپ پیام دهید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده